Claire op wereldreis

Cambodja (Siem Reap)

Ik begin deze laatste dag in Bangkok met een hele ochtend internetten, foto’s uploaden, etc.
Ik check uit en vertrek naar een ander hotel in Bangkok vanwaar mijn groepsreis start. |
Daar ontmoet ik mijn kamergenoot Kathy uit Belfast (Noord Ierland). Om 18.00 uur hebben we groepsmeeting en ontmoeten we de rest. Totaal zijn we met 13 mensen, 11 meiden en 2 jongens uit Ierland, Engeland, Japan en Duitsland tussen de 21 en 33 jaar oud. Het voelt goed om voorlopig omringd te zijn door een aantal ‘vaste’ mensen. We gaan samen eten in de stad en daarna snel naar bed, de volgende morgen om 6.30 uur vertrekt de bus richting Siem Reap, Cambodja.

De zondag is een lange reisdag. Ik geniet van het feit dat alles geregeld wordt. Mijn tas wordt (grotendeels) gedragen en onze gids vertelt wat we moeten doen. Heel fijn!
Na de gebruikelijke handelingen bij de grens rijden we na 6 uur Cambodja binnen, richting Siem Reap. Ik laat de eerste indrukken van Cambodja op me inwerken. We rijden langs krotten waar kinderen in hun blootje buiten spelen, op straat tussen de koeien en straathonden. Het ziet er erg armoedig uit.

In Siem Reap checken we in en worden verwelkomd met een drankje en uitgenodigd voor een diner bij een Khmer gezin. Het centrum schijnt onder water te staan dus in plaats de tuktuk gaan we met de auto. Onderweg ben ik zeer onder de indruk van de overstromingen in het centrum. Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien, maar we staan bijna tot aan onze knieën in het water. Bij het Khmergezin krijgen we heerlijk eten, zittend op de grond, zoals het daar gebruikelijk is. Na het eten spelen en praten we met de kinderen. De moeder (en tevens kokkin) geeft alle kinderen uit de buurt gratis Engelse les, zodat ze later aan een baan kunnen komen. De bedoeling is dat we de kinderen Engels leren in ruil voor een diner. GAP Adventures (de reisorganisatie) ondersteunt dit soort initiatieven en dus wij ook!

De volgende dag (maandag) moet ik vroeg op (6.00 uur) want vandaag krijg ik een persoonlijke rondleiding van Patrick. Patrick en Daniela komen oorspronkelijk uit Breda maar hebben huis en haard verlaten om een jaar vrijwilligerswerk te doen in Cambodja voor de stichting Pure for kids (http://www.pureforkids.org/) , een geweldig initiatief. Patrick heeft een programma voor me samengesteld waar een normale toerist een week voor nodig heeft en met 1 doel: mij het echte Cambodja laten zien. Nou ik kan je zeggen, missie geslaagd!

Het begint al meteen als ik achterop de brommer stap en tussen het Cambodjaanse verkeer rijd. Ik kijk mijn ogen uit wat ik onderweg allemaal tegenkom. 4 mensen op 1 brommer, een vrouw die achterop 4 levende eenden vasthoudt, een kind achterop aan het infuus terwijl moeder daar weer achter het infuus omhoog houdt, een baby in een fietsmandje, werkelijk het kan hier allemaal! Geweldig! De verkeersregels bestaan verder uit toeteren wat alles kan betekenen.
We gaan naar de school waar Daniela werkt waar ze mij een rondleiding geeft. Vervolgens rijden we via een speciale Cambodjaanse route naar de school van Patrick. We gaan door water, modder, langs koeien, tankstations (let op, gevulde flessen cola met benzine) en zwaaiende mensen die er wonen.

Om 10.00 uur, al lijkt het voor mij inmiddels al middag, regelt hij een tuktuk met chauffeur die me naar Angkor Wat brengt en de rest van de dag bij me blijft. Ik voel me de koningin daar in die tuktuk terugzwaaiend naar mensen buiten. Ik kan hier best aan wennen hoor! Onderweg naar Angkor Wat kom ik nog wat apen en olifanten tegen ook.
Tot het eind van de middag bezoek ik zoveel mogelijk tempels. Ze zijn stuk voor stuk prachtig en ik geniet met volle teugen. Na ongeveer 350 foto’s en 6 uur wandelen laat ik me afzetten door de tuktuk chauffeur in het centrum waar Patrick op me wacht om mijn rondleiding te vervolgen. We gaan langs een echte Cambodjaanse markt, een groot warenhuis en nog even langs school waar ik net meekrijg hoe de leerlingen de leraar begroeten en een nieuwe leerling zich voorstelt aan de groep. Erg leuk om eens te zien hoe dat gaat. We gaan nog langs de nachtmarkt waar ik op zoek ga naar souvenirs. We ontmoeten Daniela weer voor een drankje en gaan eten.

Ik ben helemaal suf en haast dronken van alle informatie en belevenissen maar ga op aanraden van Patrick toch nog even mee naar de popcornbar waar je onbeperkt zoute popcorn krijgt. Echt iets voor mij dus! En dan zit de dag er op! Ik val nog net niet in slaap op de trap van het hotel, maar het scheelt niks. Maar het houdt niet op want de volgende ochtend staat mijn tourguide weer klaar!

We starten met een bezoek aan hun appartement waar ik meteen tips krijg voor Phnom Penh en Sihanoukville. Vervolgens lopen we over een gigantische Cambodjaanse markt, rijden we langs de plaatselijke kermis en brengen we als laatste een bezoek aan het voetbalveld van school. Het is een mix van zand, modder, gras en een paar koeien…werkt toch prima zo?
En dan moet ik terug naar mijn hotel want om 11.30 uur vertrekt de bus richting Phnom Penh.

Met een weekprogramma als dagactiviteit is het een lang verslag geworden. Ik hoop dat ik jullie een beetje mee heb kunnen geven hoe het was.

Patrick (en ook Daniela natuurlijk) duizendmaal dank voor deze onvergetelijke belevenis!

Reacties

Reacties

Isabel

Claire, geweldig ik kan niet anders zeggen. Heerlijk om je verhaal te lezen en dan in te beelden hoe jij rond gereden wordt. Groeten Isabel

Lindy

Echt hele leuke verslagen hoor krijg er helemaal beeld bij ! Nu ff lekker uitrusten op het strandje daar ben je wel aan toe zo te lezen :) Geniet ervan en spreek je snel XXX

Denis

Lekker chillen nu! Daar ben je wel weer aan toe!
Klinkt allemaal super! Zie wel dat je er voor de regen niet naartoe had gehoeven...;) Spreek je snel!! xx

Jiske

Ben jaloers, alhoewel vandaag t zonnetje ook in Brabant weer even scheen is t niets vergeleken met t goud waar jij doorheen gaat.

Geniet ze..ik geniet n beetje mee met je foto's en verhalen. Dank daarvoor. X Jiske

Henk

Echt nu al een onvergetelijke reis. Super hoe je het allemaal uitgeschreven krijgt. Tis net een spannend boek. Ik zie weer uit naar het volgende hoofdstuk.

Jan

Mooi dat er onderwijs is voor de kinderen.
Globetrotter:
"Geboren word je, op een dag, op aarde neergezet.
Je krijgt een eigen voornaam en je krijgt een eigen bed.
Los te zijn van moeder is wel wennen
Stap voor stap je eigen wereldje verkennen.
Mensje daar ga je.
Naar school gaan doe je, uiteraard, met zin soms tegenzin.
Leert lezen, schrijven, rekenen, je slikt je zinnen in.
Je hoort wat er gebeurde in de tijd voor jij bestond
en wat er aan de hand is buiten jouw geboortegrond.....
en je verbaast je en je ontplooit je."

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!