Claire op wereldreis

Vietnam (Hue, Halong Bay en Hanoi)

Hue, Halong Bay en Hanoi (Vietnam)

Na de mooie route over de Hai vanPas komen we aan in Hue. We blijven hier maar 1 middag en 1 ochtend, dus weinig tijd om veel te bekijken. Om toch zoveel mogelijk mee te krijgen, huren we 15 scooters met chauffeur die ons in 4 uur de belangrijkste highlights van Hue laten zien. Het is een prachtig zicht zo’n slinger van 15 scooters achter elkaar. En ook hier voel ik me weer de koningin aangezien overal mijn helm op en afgedaan wordt. Iets wat ik op zich ook zelf zou moeten kunnen, maar ach heerlijk zo!

We gaan naar de Thien Mu-pagode, het officieuze symbool van Hue en we rijden naar het koningsgraf Minh Mang. Mijn chauffeur Nie vertelt onderweg allerlei details, super lief! Ik knik vriendelijk ja op alles, maar ik versta er eerlijk gezegd geen reet van. We gaan verder via een offroad route naar een kraam waar ze wierrook maken en vietnamese hoeden. Erg leuk om te zien! We sluiten af met een bezoek aan een Japanse brug. Het voelt heerlijk om zo achter op de scooter door Hue te crossen en toch aardig wat van de stad mee te krijgen.

De volgende morgen wandelen we naar de Citadel en de verboden purperen stad, een 500 hectare groot complex omringd door muren en greppels. Mijn 22-jarige kamergenoot vindt het tegenvallen en had het veel mooier verwacht, het geld niet waard…
Ik moet er van binnen om lachen. We hebben immers in Saigon gezien hoe erg de oorlog heeft toegeslagen en waarbij juist Hue als stad het zwaarst getroffen is. Geen idee wat dan je verwachtingen zijn, maar ikzelf vind het zeer indrukwekkend. Je krijgt een goede indruk hoe imposant en mooi het was, maar je ziet ook duidelijk de verwoestingen. Het staat op de UNESCO lijst van bescherm cultureel erfgoed. Als ze naderhand zegt dat ze eigenlijk geen idee had wat voor ‘gebouw’ ze had bezocht, houd ik maar wijselijk mijn mond.

We vertrekken weer richting het treinstation om de trein richting de hoofdstad Hanoi te nemen. Ik plant mezelf bovenop het stapelbed, laptop op schoot, muziekje aan, biertje erbij…. We kijken nog met z’n vieren de film The Kings Speech (een laptop met films maakt dikke vrienden) en gaan daarna lekker slapen. De rit duurt 13 uur en we komen om 4.00 uur ’s nachts aan. Daarna nemen we meteen de bus naar Halong Bay voor nog eens 4 uur.

We hebben (weer) een prachtig hotel met uitzicht op zee en gaan meteen de boot op voor een rondvaart van 4 uur. Op de boot krijgen we een verse seafood lunch en kijken ondertussen naar het adembenemend natuurspektakel. Er zijn duizenden rotseilanden, volgens de legende gecreëerd door een draak. Met een strakblauwe hemel en 37 graden breng ik de rest van de dag roosterend door op mijn ligbedje op het dek. Wat een rotleven zeg….

En dan vertrekken we de volgende dag terug naar de hoofdstad Hanoi waar we onze laatste dagen van Vietnam doorbrengen.Ik was er al voor gewaarschuwd en inderdaad wat een cultuurshock! Er rijden nog meer scooters dan in Saigon. Bijna 6 miljoen! Oversteken is echt een enorme uitdaging en ik verbaas me wederom dat het gewoon allemaal goed gaat. Gewoon oversteken, niet stoppen en niet rennen maar langzaam doorlopen. Oja en je ogen dicht doen!
We gaan naar het ‘Water puppet theater’ wat erg leuk is. En wandelen door de stad langs het Ho Chi Minh mausoleum, we lopen door de Temple of Literature en bezoeken de vreselijk drukke markthallen van Dong Xuan. Ik ben blij dat we de stad weer gaan verlaten want deze drukte is echt niks voor mij!
Maar we verlaten ook het land en dat vind ik wat minder…. Vietnam heeft zoveel te bieden! Mooie stranden, prachtige gebouwen, heftige geschiedenis, drukke steden, pittoreske dorpen en prachtige natuur. Ik kan niet anders zeggen dat de verliefdheid blijft groeien. Vietnam, I’ll be back!

Op naar LAOS!!!

Reacties

Reacties

Denis

Wooooow alweer een super verhaal! Heerlijk om te lezen :)

Jiske

Ho Chi Min: Hoi Claire, geweldig om je avontuur mee te lezen. Ik ben zelf ook in Vietnam geweest en dat is ongeveer 20 jaar geleden. Toen waren er nog heel veel oorlogslachtoffers en mensen met zichtbare verminkingen die ze daar van over hadden gehouden. en veel armoede. Ik herken ook je scooterverhaal.. Hebben de vrouwen nog steeds van die zwarte broeken aan met van die halflange fel gekleurde shirts met splitjes aan de zijkant? Ik ben benieuwd naar de rest van de reis. en jij waarschijnlijk ook. Geniet ze nog! XX Jiske

john

Tis weer fantastisch Claire, veel plezier verder

anneke lips

hoi claire
via linda mag, kan ik meegenieten van jouw reisverslagen.
een heel boeiende reis en je beschrijft je reis geweldig
geniet nog met volle teugen

Daniela

Veel plezier in Laos, ben benieuwd hoe je dat vindt. Het duurt voor ons nog even maar na Cambodja zijn we zeker van plan een bezoekje aan dit land te gaan brengen. We zijn er dan zo dichtbij. Complimenten voor je schrijfstijl, erg leuk om je verhalen te lezen!

Carly

Volgens mij heb je straks nog 3 maanden nodig om alle indrukken te verwerken :))
Geweldig!!
xx

Ome Rinus en Tante Diny

Heb eindelijk even tijd gevonden om je verslag te lezen over Vietnam. De overige verhalen moet ik nog lezen. Geweldig dat je zo ondernemend bent. Wij wensen je heel veel plezier. Je manier van schrijven bevalt mij erg. Leuk om te lezen. Het ga je goed.
Vele groetjes uit Wagenberg.

jac en coby

hej claire wat een schitterende foto's, de laatste verhalen hebben we nog niet gelezen, we zijn zelf ook onderweg, nu in Singapore morgenavond naar Auckland. veel groetjes.

Tony T

Hoi Claire,

Geweldig leuk om je verhalen te lezen. Je bent ook in een van de mooiste en indrukwekkendste regios van de wereld. Blijf genieten de komende weken!

Ria van der Wal

Hoi Claire, ongelooflijk wat je tot nu toe meemaak.
Ik een ruk heb ik al je reisverhalen verslonden geweldig zoals je dit vertaald.
Ik wens je nog veel meer spannende en mooie dingen toe.
En vanaf nu ga ik je vaker volgen.
Liefs Ria

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!