Claire op wereldreis

De eerste dagen Sydney (Australie)

Op het vliegveld van Bangkok neem ik als laatste afscheid van de twee Ierse zusjes die naar het zuiden van Thailand vliegen. En dan sta ik er na 4 weken weer helemaal alleen voor! Geen gids die me de weg wijst, geen mannetje die mijn tas draagt, just me and myself.

Na 9,5 uur vliegen land ik in Sydney, waar het op dat moment 33 graden is. Aan de temperatuur hoef ik in ieder geval niet te wennen. Ik pin geld en verbaas me meteen over de prijzen. Het is echt afgrijselijk duur! Ik hoop maar dat het luchthaven prijzen zijn en neem de trein richting Circular Quay. Vervolgens wandel ik richting mijn hotel en voel me op en top toerist met 17 kilo op mijn rug en 5 kilo op mijn buik. Gelukkig vind ik het hotel in 1 keer (ik word hier nog goed in!) en wat voor een hotel! Het heeft een dakterras met uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House. En laat mijn kamer nou uit komen op het dakterras! En dan begint mijn eerste dag hier in Australië, met als doel ‘wakker blijven tot vanavond’. En dat zal met 1,5 dag achter de rug en 8.00 ’s ochtends op de klok nog een hele strijd worden.

Ik wandel richting Harbour Bridge en het Opera House. Er gaat een golf van geluk door me heen als ik daar zo zit in de zon. Ik heb het al zo vaak gezien op foto’s, maar nu zit ik hier, aan de andere kant van de wereld, op de trap van het Opera House. Hoe machtig!
Het is vreemd om weer zoveel westerse mensen te zien en ook weer veel vrouwen op straat. De wegen zijn weer veel duidelijker en overzichtelijker en ondanks de grootte van de stad klinkt het veel rustiger (geen getoeter). Maar aan het feit dat ze hier links rijden, Engels praten en het boven de 30 graden is hoef ik in ieder geval niet te wennen.

Na mijn luxe rondreis is het nu ook zover dat ik mijn kamer moet delen met nog 3 anderen. En dan nog 42 dollar per nacht.. Ik duik rond 21.00 uur mijn bed in (doel geslaagd) en word 10 uur laten gewekt door mijn eerste nieuwe kamergenoot die arriveert. Een eerste nacht, het rijk alleen, het heeft zo moeten zijn!

De volgende dag pak ik de ferry richting Manli Beach. Een dagje strand zo op deze vakantie moet kunnen. Heel bijzonder zo op de boot langs de brug en het operahuis. Na aankomst in Manli wandel ik via the Corso (hoofdstraat) naar het strand. Ik breng de ochtend door op het strand en geniet van het mooie uitzicht. ‘s Middags wandel ik, op advies van iemand uit het hostel, naar een ander strandje, Shelly beach. Daar is de stroming minder sterk, het water helder en zijn ook de nemo-vissen weer aanwezig. En het uitzicht is Manli Beach en dat is prachtig!

Op de terugweg doe ik boodschappen, want ook al is het vakantie, er zal de komende dagen gekookt moeten worden. Al is dat na 6 weken niet zo heel erg eigenlijk. Maar ook in de supermarkt verbaas ik me over de prijzen. 40 dollar voor 2 avonden eten en 12 dollar voor een flesje wijn. Pfff dat zal nog krapjes aan worden deze week.
Tijdens het eten ontmoet ik Robin uit hoe kan het ook anders … Breda. Hij is voor 5 weken in Australië en net als ik net een dag in Sydney. We gaan na het eten wat wijntjes drinken in de stad, voor 10 dollar per stuk, maar vakantie zonder wijn, is voor mij geen vakantie.

De volgende dag maak ik een lange wandeling naar de Royal Botanic Gardens, waar ik ruim 4 uur rond wandel. Het is er echt waanzinnig mooi! Prachtig groen, opmerkelijke bomen, bijzondere bloemen en het is er, buiten de vogels, muisstil. Er zijn 7 verschillende tuinen met onder andere rozen, palmbomen, bamboe, regenwoudbomen, tropische bomen, er vliegen prachtig gekleurde vogels en er hangen tientallen vleermuizen. Na bijna 200 foto’s te hebben geschoten wandel ik richting het Central Business District, wat aan de tuinen grenst.

De overgang naar het zakencentrum is enorm! Er lopen honderden mannen en vrouwen zakelijk gekleed te bellen, te smsen of druk te praten met elkaar. Ik loop langs de torenhoge kantoren richting Georgestreet waar ik me waan tussen de Versace, Gucci en Prada winkels. Alle mensen zien er op en top verzorgd uit en wat zijn de mannen hier knap! Wow ik kijk mijn ogen uit. En daar loop ik dan in mijn Thaise outfit van 1,50 euro inclusief Armani zonnebril. Maar ik vraag me eerlijk gezegd af wie zich nu het rijkste voelt.

Aan het eind van de middag heb ik met Robin afgesproken. Ik heb gelezen dat in de wijk the Rocks ergens een gratis rosé proeverij gehouden wordt. Dus ja, daar moet ik natuurlijk bij zijn.
We zijn de eerste en we worden wat vreemd aangekeken. Wellicht vanwege onze backpackerskleding. We beginnen met kleine plastic glaasjes die op tafel staan aan de eerste ronde… De zaak loopt al snel vol met rijke en opgedofte mensen. We zien dat sommigen uit echte glazen proeven, dus ook wij schakelen over. Daar gaat ook veel meer in trouwens.

Er wordt echt in een record tempo geschonken en ik breng het geleerde van mijn wijncursus in praktijk. Ik stel wat ‘interessante’ vragen en de wijnverkoper kenmerkt me als een kenner. Ha ha, mooi zo. Na 27 verschillende rose’s waggelen we richting het hostel want we hebben een BBQ op het dakterras. Daar proef ik voor het allereerst kangoeroe en het smaakt heerlijk! En dan komt aan deze lange, zware maar super leuke dag een eind en zielsgelukkig stap ik in bed. Nog een kleine week te gaan hier!

Reacties

Reacties

Susanne

Goed bezig! Onze opgedane kennis toepassen. Hoe kan ook anders dat jij precies de wijnproeverij weet te vinden. Have fun!
x

Jean-Pierre

Hee globbetrottend nichtje.
Wat een ongelooflijk leuke verhalen. Je weet ons wel lekker te maken. Ik ben mijn rugzak al aan het pakken, want Jeannette en ik willen ook de bol rond. Geniet ervan en ik blijf je volgen. Heel veel plezier.

Jean-Pierre

Daniela

Hoi Claire, goed te horen dat je het naar je zin hebt in mijn op een na favoriete stad al was het misschien nummer 1 geweest als ik van de gratis rosé proeverij had geweten. Geniet ze!!

Jan

Hoi Claire,

leuk om te lezen over je verblijf in Sydney.
Het is herfst in Holland
Ik heb een trui aan met het opschrift
SYDNEY
URBAN
CITY
Nu ik jouw verhaal lees,
geloof ik dat dat goed getypeerd is :-)
groetjes

Lindy

Nou zo te lezen vermaak je je prima en is het ook in Sidney dolle pret !! En heerlijk weer bofkont ! Geniet maar lekker daar en laat de wijntjes maar vloeien !!
Dikke XXXXX

John

Klinkt weer heel goed Claire, keep up the good work....and have fun down under

Jac en Coby

wat een cultuurschok, van oosters naar westers. Jac is maar wat jaloersop je rosé proeverij, wij gaan binnenkort ook op zoek naar een nieuw-zeelandse wijnproeverij. Geniet nog en wij genieten van jouw verhalen n foto's

lia faassen

hoi Claire
zo te zien geniet je intens van al die mooie dingen
die je ziet en beleeft je laat wel zien dat je een echte
wereldreizeger bent blijf maar lekker genieten
groetjes

Isabel Linders

Hoi Claire, Volgens mij heb je het heerlijk daar, je verhalen zijn fantastisch om te lezen.
Groeten Isabel.

Jolanda, Ba Sanna en Na-Amie

Lieve Claire,

Zoals al heel veel jou ook terug geven via je site genieten wij ook enorm van je verhalen. Meestal in het weekeinde lees ik ze eens op mijn gemak en geniet ik van je schrijfstijl. Voor mij is het al veel indrukken om over te lezen, laat staan dat je er in levende lijven aanwezig bent. Wat een belevenissen. Petje af hoor hoe jij als Globe trotter je vrouwtje staat. We zijn heel trots op je en missen je aanwezigheid binnen ons team op kantoor. Wij beleven hier op een heel ander niveau, de kinderen zijn helemaal onder de indruk van de sinterklaas en we hebben net st. Maarten gevierd met de school van de kinderen. Voor mij is dat al een heel vol weekeinde na een presentatie van 11 duurzame ideeen voor de Regio West-Brabant. Micha heeft er een leuke poster van gemaakt. Worldwijf geniet met volle teugen van de zon en alle indrukken daar. Hier in Nederland wordt het al winters koud en gaan we langzaam beginnen aan onze "winterslaap". Het hardlopen schiet er een beetje bij in het is als erg vroeg donker en ook daar missen we de motor op maandag. Meid, hou je haaks, we d enken veel aan je. Groetekus Jolanda, Ba Sanna & Na-Amie

Henk

OOohhoooo.... jij hebt Skippy gegeten... hahaha. Smaakt inderdaad prima en ze hebben er genoeg van hoor. Je gaat er nog veel zien als verkeersslachtoffer lang de weg. Maar wat heerlijk weer, dit verhaal. Doet pijn hoor, hier voor de achterblijvers. Maar door jou verhalen reizen we toch een beetje mee ;P

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!